Saturday, June 20, 2009

Keistimewaan Mata...


Mata merupakan suatu nikmat yang Allah kurniakan kepada kita untuk beribadat kepadaNya. Mata mempunyai banyak kegunaan dan keistimewaannya.
Kita sebagai manusia patut bersyukur kerana Allah mengurniakan sepasang mata yang cantik kepada kita dan itu telah dapat membuktikan bahawa hebatnya kuasa Allah kerana ciptaanNya telah membezakan manusia dengan hambanya yang lain. Haiwan juga mempunyai mata tetapi mata mereka jauh lebih banyak fungsinya kepada mereka. Mata terdapat dua "vision", pertama "stereoscopic vision" dan kedua "monocular vision".Stereoscopic vision terdapat pada manusia dan juga haiwan pemangsa manakala Monocular vision terdapat pada haiwan yang menjadi mangsa.


haiwan seperti ini mempunyai mata monocular vision kerana fungsi mata ini ialah untuk memudahkan mangsa mengesan pemangsa. hebat ciptaan Allah kerana Dia boleh mencipta mata yang banyak fungsinya kepada hambaNya. Kita harus bersyukur dengan pemberianNya kerana apabila ditarik tidak berguna lagi.

Sahabat sekalian mata yang ada gunakanlah dengan sebaiknya. Kita janganlah gunakannya untuk memuaskan nafsu kita ataupun benci melihat kebaikan. Kita gunakanlah mata kita untuk bersedekah dan menamhkan lagi pahala kita. Saya ada terbaca dalam suatu artikel, artikel tersebut menulis untuk menajamkam mat kita harus melihat banda yang berwarna hijau seperti tumbuhan. Kita mesti menjaga mata kita dari melakukan maksiat. Kesimpulannya, mata bukan digunakan untuk melihat sahaja tetapi digunakan untuk beribadat.

Wassalam..........