Friday, June 19, 2009

Lanun yang perlu diikuti.....


Assalamualaikum......
mari....mari........mari........ mari kita tengok cerita ini. ini cerita baek punya.....
sahabat sekalian saya tahu sahabat juga minat kepada anime ini.....
saya juga tidak ketinggalan, saya amat meminati cerita ini bukan kerana watak kartunnya yg menarik tetapi perwatakannya yg harus diterapkan dalam diri kita.

saya mulakan dengan watak utama anime ini. Luffy memang x asing lagi dia lah seorang lanun yg becita-cita tinggi untuk menjadi raja lanun. disini saya bukannya mengajak sahabat semua untuk menjadi lanun tapi mengikut sifat luffy yg tidak pernah putus asa dan akan melakukan yang terbaik untuk dirinya dan anak buahnya. bagi peminat anime ini, cuba kita lihat sewaktu mana-mana lanun jahat yang lain menghina anak buah mereka sendiri, luffy kelihatan begitu tidak puas hati dengan tindakan tersebut kerana baginya anak buahlah segala-gala baginya kerana tanpa anak buah luffy tidak dapat merealisasikan impiannya untuk menjadi raja lanun.
luffy amat menghormati anak buahnya sehinggakan anak buahnya sanggup melakukan apa sahaja yg disuruhnya walaupun membabitkan hidup dan matinya.

melalui cerita ini saya dapat kesan beberapa nilai murni yg penting seterusnya
patut menjadi teladan kepada saya dan sahabat sekalian. pertama ialah, semangat yang tidak kenal erti putus asa dan sifat yang bersungguh-sungguh melakukan kerja yang diinginkan. kedua pula ialah rasa hormat kepada org yang lebih rendah daripada kita, harta dan pangkat tidak bererti apa-apa jika budi pekerti tidak ada.

jadi kesimpulannya, bukannya kita tidak boleh melihat cerita seperti ini tetapi bila kita melihat cerita seperti ini kita mesti mengambil nilai murni yang terdapat di dalamnya. akhir sekali pilih lah anime yang betul kerana bukan untuk keseronokan sahaja tetapi kebaikan kepada kita....

Wassalam.......

No comments: