Sunday, August 2, 2009

Orang Yang Cemerlang adalah orang yang mengingati Mati....


Mati merupakan perkara yang paling ditakuti oleh setiap makhluk yang terdapat di muka bumi ini......mati bukanlah sesuatu yang teruk malah jika ketika hidup dia banyak melakukan ibadat maka matinya merupakan tidur yang panjang. Orang yang paling cemerlang didunia ini bukanlah orang yang mempunyai ilmu yang banyak tetapi orang yang sentiasa mengingati mati.
Ada seorang sahabat ketika beliau bersolat beliau akan merasakan Allah sedang melihat dia bersolat dan malaikat maut berada di belakangnya menunggu untuk mencabut nyawanya maka kerana inilah solatnya menjadi khusyuk. Saya mencuba untuk melakukannya tetapi apa yag terjadi solat saya menjadi berterabur kerana memikirkan benda ini dan terlupa rukun solat saya. Cuba kita lihat orang yang pergi melawat ornag mati, ketika ini dia pasti akan berasa insaf dan tak akan melakukan dosa lagi tetapi itulah kita hanya insaf sekejap tetapi kemudian hari kita melakukan dosa seperti biasa.
Saya berharap agar kita renungi masa silam kita bagaimanakah kita habiskannya kerana Allah tidak akan bertanya dimana kita habiskan masa tua kita tetapi dimana kita habiskan masa muda kita.....

No comments: